در روایات شیعه کوثردر آِیه شریفه (انا اعطیناک الکوثر ) به فاطمه سلام الله علیها تفسیر شده است اما چرا به حضرت زهرا کوثر گفته شده ؟ ومعنی دقیق کوثر از نگاه قرآن چیست ؟
به نظر می رسد با تأمل درآیات دیگر به جواب روشنی دراین باره رسید اولا کوثر در لغت یعنی خیر کثیر ودر قرآن در سوره بقره مصداق بارز خیر کثیر حکمت معرفی شد ه است
(وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ (269)بقره به هرکه حکمت داده شد درواقع خیر کثیر به عطا شد ه است )
،بنابراین از دید قرآن کوثر می شود حکمت اما حکمت به چه معناست در سوره اسراء بعد از طرح برخی احکام ومعارف اسلامی واشاره به تاویل وباطن آنها
از جمله میانه روی در انفاق ،نزدیک نشدن به زنا ،دوری ازقتل ،نامید نشدن ازخدا ، عدالت در خرید فروش ،عدم پیروی از جهل و مواردی دیگر آمده است
( ذلِکَ مِمَّا أَوْحى إِلَیْکَ رَبُّکَ مِنَ الْحِکْمَةِ،آن از حکمت است که به تو وحی کرد پروردگارت 39/اسراء) بنابراین اصل رعایت حدود واحکام الهی و درک حقیقت وباطن آنها مصداق حکمت شمرده شده است
واین یعنی درک احکام وعمل به انها همان حکمت است که می توان آن را به حکمت عملی ونظری تقسیم کرد حال نسبت حضرت زهراء با این حکمت چیست ؟ وقتی مصداق کوثر از طرفی حکمت شد
واز طرف دیگر حضرت زهرا بنابراین وجود مقدس ایشان همان عینیت حکمت خواهد شد همان طور که درباره امام علی (ع)می گوییم عینیت عدالت است فاطمه تجلی انسانی وزنده حکمت است
به بیان دیگر به پیامبر اکرم دو هدیه گرانبها عطا شد ه است یکی کتاب که قرآن است ودیگری حکمت که فاطمه است
و قرآن حاوی وحامل احکام الهی است وفاطمه حامل علم به کتاب که همان حکمت است وفهم وایمان به قرآن بدون لحاظ باطن وحکمت آن ناممکن است
وشاید سر این که امام معصوم فرمود: ما حجت برخلق هستیم وفاطمه حجت برما * همین است یعنی مادلیل راه مردم هستیم
وفاطمه دلیل راه ما، خود ائمه هم که مفسر وشارح قرآن هستند علم خود رامدیون وجود مقدس فاطمه هستند
وگویی هریک تجلی از وجود فاطمه هستند ودینی که پیامبر آورد با علم وحکمت حفظ میشود وحامل این حکمت وعلم فاطمه وفرزندان اوهستند واینکه در پایان سوره کوثر فرمود ان شانئک هو الابتر اشاره به دو معنا دارد
یکی این که شماتت کنند ه تو ای پیامبر نسلش بریده خواهد شد ودیگر این که دشمن تو راهش ابتر خواهد بود اما راه وسیره ودین تو با علم وحکمتی که به فاطمه وذریه فاطمه داده شد ه است تا قیامت حفظ خواهد شد
*اطیب البیان ج 13 ص 235